Alla inlägg under januari 2013

Av Emelie Garman - 23 januari 2013 13:13

Jag tycker det fungerar alldels utmärkt att åka  buss  när man sitter i rullstol, så länge det inte är snö ute..

Detta gör det väldigt mycket svårare, då är det inte frågan om kommer jag att kunna ta mig bussen? utan kommer jag kunna ta mig till bussen?

Man kan göra bussarna hur fysiskt tillgängliga som helst, det spelar ingen roll för så länge man inte kan ta sig till busshållpaltsen om man har rullstol, rollator, barnvagn eller vad det nu kan vara så kan man inte säga att kollektivtrafiken är tillgänglig för alla.

Jag vet att man jobbar inom kollektiv trafiken  för att göra så att hela resan ska fungera och då menar jag från dörr till dörr men man har inte lyckats komma dit ännu. 

Jag tror att det är därför många väljer att inte ta bussen eller tåget för man vet att det inte kommer fungera helavägen och detta gör att man känner sig otrygg och man väljer istället att ta färdtjänst för då vet man att man blir skjutsad från dörr till dörr, även om en resa som i vanliga fall tar 25 minuter i stället tar 60 minuter med färdtjänsten men man kan ändå känna tryggheten att man kommer fram till dörren. 

Men man kan nog inte säga att färdtjänsen heller är så tillgänglig om man ser till dem långa väntetiderna och att man ofta får åka runt halv sverige innan man får kliva av på den bokade adressen och detta gör att man nästan alltid är sen med färdtjänsten... 

Så kan man säga att nått utav färdsätten är bra? kanske inte när det är snö... men får ändå säga att alla snöfria dagar fungerar bussen utmärkt!

Ovido - Quiz & Flashcards