Alla inlägg under augusti 2012

Av Emelie Garman - 13 augusti 2012 11:03

 Cerberal Pares vad är det? Dem flesta har nog ingenaning men det är ett ord som många av oss använder varje dag fast man säger förkortningen CP.

Oordet används av väldigt många som ett skällord, jag hör detta från mina kompisar dagligen det är allt från "min dator är helt CP" eller "Jag är så trött på han, han är helt jävla CP" o.s.v

Oftas brukar inte jag ta illa upp eftersom jag vet att det inte på nått sätt är menat mot mig men något som förvånar mig är när man försöker förklara för någon vad som egentligen menas med ordet CP och så brukar ja säga att ´jag har en CP- skada och de bemöts ofta med " du är ju inte CP, du ser hel normal ut" eller " eller du som är så söt"

Att hela tiden behöva förvara sin diagnos kan i bland bli lite jobbigt och tjatigt..  jag förstår inte att det kan va så svårt för folk att förstå att CP har ingeting att göra med om man svårt att förstå och tolka saker omkring dig. En CP- skada kan yttra sig på många olika sätt, det kan vara så att du kan ha problem med ett ben eller så kan du ha  svårt med talet mem detta betyder inte att du inte förstår men de finns inget som säger att man kan ha både en CP skada och samtidigt ha svårt att förstå, tolka eller förmedla information, du kan te x ha autism och en CP-skada men det är fortfarande två helt olika diagnoser!!!


LITE FAKTA

"Cerebral pares, förkortat CP, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren. Cerebral pares betyder förlamning genom hjärnskada. Detta är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar.

Skadan drabbar områden i hjärnan som styr eller förmedlar signaler för kroppens rörelser och ger därför rubbningar i rörelseförmågan. Rörelsehindret orsakas av en skada eller utvecklingsrubbning då hjärnan fortfarande är omogen.

Om händelsen som orsakat CP-skadan har inträffat före födseln kallas det prenatala, om det hände runt födseln perinatala. Sker det därifrån och fram till två års ålder kallas det istället för postnatala. Skadorna inträffar under graviditeten eller i samband med förlossningen eller den första tiden därefter.

Förutom rörelsehinder kan det inverka på till exempel tal, syn och hörsel men detta kan förändras efter träning och habilitering.

De vanligaste orsakerna till CP är syrebrist och blödningar i hjärnan. Beroende på var den sitter och när skadan skedde visar den drabbade olika symptombilder. Vad som är generellt är dock att barn med CP har försenad motorisk utveckling. De flesta får mer eller mindre nedsatt muskelkontroll, men det varierar mycket. Vissa har ibland små hinder, är bara lite klumpiga, medan andra har kvar mycket lite viljestyrd motorisk aktivitet och kan knappt röra sig alls"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cerebral_pares

Av Emelie Garman - 8 augusti 2012 13:53

Nu har jag inte gjort annat än att skriva om det som inte fungerar men jag måste säga att trots att man möter en del svårigheter som funktionhindrad är det viktig att alltid förbli positiv och ta för sig av livet.

Jag själv är en väldigt uttåtriktad person som vill leva mitt liv som vem som helst och jag låter inte mitt handikapp stoppa mig.

Jag är 21 år och som dem flesta i min ålder gillar jag att umgås med mina vänner, gå ut och festa, fika, gå på bio ja allt som man gör i den här ålder som sagt. Många verkar tro att bara för att man sitter i rullstol så går man inte utanför dörren det är tråkigt att människor fortfarande har den bild att man vill gömma sig om man är annorlunda. För mig är det viktigt att visa för andra människor att jag är som vem som helst och nujter av livet. Jag vet själv att det finns dem som faktiskt helst inte går ut och gör saker på grund av sitt handikapp vilket är väldigt tråkigt för man har inget att skämas för och de bemötandet jag har fått från andra människor är bara positivt och de har gjort att man känner sig ännu säkrare i sig själv och de vill jag att fler ska få uppleva. Som jag skre ovan finns det ju mycket fördommar om funktionshindrade personer detta tror jag beror på okunskap det är ofta personer som kommer fram till mig och tycker det är kul att jag är ute och som jag ska kan det ju vara lite tråkigt att den bilden av funktionsnedsatta människor fortfarnde är kvar men jag själv tar aldrig illa upp eftersom dem bara menar väl.

Det är mycket jag skulle vilja ändra på i samhället för att göra de enklare att ta sig fram men oavsett hur det är så är det viktigt att förbli positiv och inte låta sig stoppas av små saker. Man lever bara en gång och oavsett om man har ett funktionshinder eller ej ska man gör de man vill och leva livet fult ut! :-)

Av Emelie Garman - 7 augusti 2012 09:28

Jag tänkte på de ja skrev i går om hur man lätt blir beroende av andra människor när man har en funktionsnedsättning därför att samhället inte är tillgängligt. I går kväll så ville jag gå och hyra film men eftersom att jag var själv så kunde ja inte det då stället som jag hyr film på inte går att ta sig in på, dem har en ramp men den är så brant att de är omöjligt att köra upp där utan att välta. De är säkert så att dem inte har tillstånd att göra rampen längre då det antagligen kan ses som ett hinder för te x synskadade men ja tror att det är något som egntligen inte skulle vara ett problem att lösa. Det kan tyckas att ja bara gnäller men jag tycker de är så tråkigt när man som ja och många andra som ha e svårt att röra sig ändå vill va så självständig så möjligt hela tiden hindras. Ett annat exempel är att de går inte att gå och köpa en pizza själv om du känner dej sugen på de en söndag kväll därför att de finns ingenstans där du kan ta dig in själv därför de är trapper på varenda ställe i Trollhättan något man som icke rullstolsbunden säkert aldrig tänkt på, de är något man alltid tar för givet. De jag tycker är tråkigt med att sitta i rullstol är att du alltid måste planera såna här saker som andra människor kan göra utan att tänka som de här med att gå och sola, hyra film, köpa en pizza eller va de nu kan vara de ja vill få fram med detta är att man blir mer beroende av andra människor en va man egntligen är och detta gör allafall att jag själv blir mer medveten om mitt funktionshinder!

Av Emelie Garman - 6 augusti 2012 12:20

En så enkel sak som att gå och sola är för mig omöjlig att göra själv, detta kan tyckas en strunt sak men saken är den att det är såna här som gör mig och många andra som har svårt att röra sig ännu mer beroende av andra människor en vad vi beöver vara. Om solariumet låg tilllgängligt  för mig i rullstol hade jag kunnat gå dit utan hjälp och de skulle vara så skönt att slippa planera varje gång jag vill sola. 

Jag har pratat med personalen som arbetar där jag solar och dem var väldigt tillmötesgående och ville verkligen försöka lösa detta så jag hoppas att det är något som dem kommer göra snart!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards